Beheer

Een dag uit het leven van

Een dag uit het leven van… MS-SQL DBA Theo Ekelmans
“In mijn werk onderscheid ik twee rode draden: zorgen dat de servers die bij ons in beheer staan naar behoren blijven werken en het evangelie van de Microsoft SQL prediken.” Theo Ekelmans is sinds 2005 Microsoft SQL Database Administrator bij Ordina.  Hoe een werkdag in zijn functie eruit ziet? Dat lees je hieronder.

Theo, hoe ziet een gemiddelde werkweek er voor jou uit?
“Op maandag en vrijdag werk ik vanuit huis. Op dinsdag en donderdag geef ik momenteel les aan collega’s en op de woensdag heb ik een reguliere kantoordag.

Stel, je hebt een kantoordag voor de boeg. Hoe ziet die er dan uit?
Mijn collega Arco Scheepen en ik draaien op elkaar aansluitende diensten, waarbij er tussen 8:00 en 18:00 altijd iemand beschikbaar is. Zelf stap ’s ochtends ik met een thermosfles thee en wat kaakjes voor onderweg de auto in. Daar zet ik een audioboek aan en sluit ik net als de rest van werkend Nederland aan in de rij op weg naar Nieuwegein: een ritje van zo’n anderhalf uur. 

Start van de werkdag
“Voor het beheren van de SQL Servers hebben we in de afgelopen 12 jaar een managementsysteem ontwikkeld die de belangrijkste performance metrics bijhoudt en automatisch meldingen naar onze mailbox verstuurt bij storingen. Arco begint om 8:00 met het controleren van die mailbox en pakt dan direct de acute zaken op. Zodra ik rond 9:30 op kantoor aan kom, zijn de meeste zaken over het algemeen al opgelost. Dan gaan we over op het behandelen van binnengekomen vragen in onze servicemanagementtool.

Middag
“Rond lunchtijd gaan we naar de kantine. Daar is altijd wel wat lekkers te vinden en dat komt goed uit, want ik houd wel van experimenteren. In de middag moeten we net als in de ochtend altijd rekening houden met eventuele storingen. We kunnen onze dag dus nooit helemaal volplannen en laten ons leiden door de vraag.”

“In de tijd die we op een dag overhouden doen we kennis op, schrijven we blogs en ontwikkelen we verder aan onze eigen beheertool. We hebben een heel modulair systeem opgezet welke bij elke nieuwe versie van de SQL Server weer uitgebreid of geüpdatet moet worden. Daarnaast verzamelen we doorlopend informatie en voeren we langetermijnmetingen uit bij onze klanten zodat we proactief kunnen handelen. Stel: we zien dat de CPU bij een klant in enkele maanden tijd steeds zwaarder belast wordt, dan kunnen we de klant daar al over informeren en actie op laten ondernemen, nog voordat er een probleem ontstaan is. Als aanvulling daarop stellen we onze tooling zo in dat we ook met terugwerkende kracht nog kunnen zien waar problemen ontstaan zijn, om ze in de toekomst te voorkomen.”

Op dinsdag en donderdag geef je les. Kun je daar meer over vertellen?
“Jazeker, twee keer per week help ik collega’s met een achtergrond in Oracle omscholen tot Microsoft SQL specialisten. Inmiddels zijn van alle collega’s die startten nog 5 mensen over: het klasje gevorderden. Hoewel de gedachte achter beide databases hetzelfde is, zitten er in de praktijk soms verrassend grote verschillen tussen. Daar leer ik zelf ook weer van.”

Hoe verhoudt jouw functie zich tot die van collega’s binnen Ordina?
“Arco en ik zijn verantwoordelijk voor het volledige MS SQL platform binnen Ordina. Er is tegenwoordig bijna geen applicatie te vinden waar geen data(base) aan vast hangt. Een SQL server wordt door velen als een soort kaartenbak beschouwd: er wordt nauwelijks stilgestaan bij hoe je zo’n server bouwt en onderhoudt. Daardoor gaat er nog weleens iets mis en daar vinden wij dan een oplossing voor, en trainen gaandeweg ook de ontwikkelaars in het correcte gebruik van MS SQL. In tegenstelling tot de gebruikers van de SQL zetten wij hem niet alleen in om producten voor de klant te bouwen, wij zetten SQL ook in om de SQL server zelf te beheren.”

Wat vind je de grootste uitdaging?
“Op dit moment bedienen we behalve Ordina zelf klanten in uiteenlopende sectoren: van banken tot overheid. Daarvoor beheren we zo’n 57 servers, waarbij een aantal klanten een zogenaamd 7x24 pakket afgenomen heeft, waardoor er wat meer druk op het snel verholpen van problemen komt te liggen.”

Hoe houd je klanten tevreden?
“Dankzij onze kennis over de totale solution stack hebben we snel technisch inzicht en kunnen in korte tijd pinpointen waar het probleem zich bevindt. Het is mijn doel om zo snel mogelijk een workaround te creëren zodat de klant direct verder kan met zijn core business, terwijl wij aan een definitieve oplossing werken. Dat lukt vrijwel altijd. Het is de kunst om ons werk vanuit de klantzijde te benaderen: door een luisterend oor te bieden, mee te denken en te laten zien dat je hetzelfde belang hebt.

Ik kan goed multitasken. En hoe hoger de nood, hoe meer ik me als een vis in het water voel. Zodra ik bij een klant binnenstap, vertrouw ik erop dat ik over genoeg technische bagage beschik om hem of haar aan een goede workaround te kunnen helpen. Je merkt dat dit rust afstraalt op de klant. Er is voor mij geen grotere kick dan ’s avonds bij de klant weggaan, wetende dat ‘ie (weer) tevreden is.”

Meer weten over Theo en zijn functie?
Lees dan eens één van zijn blogs op http://www.sqlservercentral.com/search/?q=ekelmans, en  op http://sqlbuilds.ekelmans.com/ vind je allerlei downloadbare files en informatie m.b.t. patches en updates. De site updatet iedere twee uur automatisch.