Werken in jouw regio?

Geslaagd Hololens-event in Groningen

Wat leven we in een boeiende tijd! Al sinds de jaren ‘80 wordt er van alles beloofd op het gebied van Virtual Reality, maar echt doorbreken deed het niet of nauwelijks. Nu wel. Virtual of Augmented Reality (VR of AR) vereist veel rekenkracht en juist die rekenkracht is de afgelopen paar jaar zo gemeengoed geworden dat een (highend) telefoon al in staat is om stabiele, gedetailleerde modellen 3 dimensionaal te presenteren en de gebruiker volledig onder te dompelen in een virtuele omgeving. Gekoppeld aan sensoren die zeer nauwkeurig in staat zijn positie, richting en beweging te detecteren geeft dat de gebruiker veel vrijheid om rond te kijken en (bij sommige systemen) rond te lopen in deze omgeving.

Ordina Groningen is al een tijdje flink aan de weg aan het timmeren met haar Innoveer-Jij-Mee sessies. Leuke avonden waarop medewerkers en niet-Ordinezen de kans krijgen om eens in de keuken van Ordina Noord te komen kijken en te zien wat we doen op het gebied van innovatie. Deze avond lag de focus op de Hololens en VR/AR. Voor mij persoonlijk (en afgaande op de geluiden niet alleen van mij) een fijne krent in de pap van de ICT.

Richard van Tilborg had een interessante presentatie en demo met toepassingen voor VR/AR in het algemeen en de Hololens in het bijzonder. Na de presentatie en de demo konden de mensen zelf met VR/AR aan de slag. Er waren diverse testopstellingen met twee Hololens brillen, twee Google Glass brillen, een Oculus Rift, een HTC Vive en een Gear VR.

 Ordina Innoveer Jij Mee Hololens

Wat is AR en VR?

In beide gevallen bevinden we ons in een (deels) virtuele omgeving, het fundamentele verschil zit in de mate van virtualiteit. Bij VR is alles virtueel en zit je in een nauwsluitende helm die alle zicht naar buiten ontneemt. Alles wat je ziet komt uit de computer. Bij AR (of Mixed Reality) wordt het virtuele over de normale ‘werkelijke’ wereld heen geprojecteerd en zie je dus nog wat er om je heen gebeurt. De omgeving wordt als het ware aangevuld (augmented).

Toepassingen

In de presentatie werd onderscheid gemaakt tussen 3 soorten gebruik van VR/AR:

Remote Presence

Bij Remote Presence (aanwezigheid op afstand) moet je denken aan handelingen uitvoeren of contact hebben met iets of iemand terwijl je er zelf niet bent. Zo kan je iemand anders ondersteunen met een moeilijke taak, kan je een robot besturen terwijl je zelf op een veilige afstand zit of vergaderen terwijl je niet bij elkaar in de buurt bent.

Training & Simulation

VR/AR is, zeker in combinatie met Gamification uitermate geschikt om dingen te leren. Door handelingen te virtualiseren en er beloningen (punten) aan te koppelen zijn ze snel op te pakken. VR/AR kan je ook voorbereiden op situaties die schokkend of eng zijn of waarvoor je snel moet kunnen handelen, denk aan het geven van presentaties voor grote groepen of kalm blijven bij een ongeluk. Een andere toepassing is het tonen van de gevolgen van bijvoorbeeld architectonische keuzes of het sturen van de manier waarop je dingen ervaart (jezelf of anderen). Dit alles kan je doen zonder in de buurt te hoeven zijn van hetgeen je wilt bestuderen. Het kan allemaal op afstand en virtueel.

Interactive Information

Je brein is 60.000x zo efficiënt in het verwerken van visuele informatie als het verwerken van tekst. Wanneer je informatie kan visualiseren en interactief kan maken krijgt het veel meer waarde. AR is in staat om de wereld die je ziet aan te vullen met informatie. Zo kan een monteur contextuele documentatie opvragen over het onderdeel waarnaar hij kijkt of kunnen blinden door beeldherkenning voorgelezen krijgen wat ze voor zich hebben.

De Systemen

De brillen die we ter beschikking hadden lieten mooi het verschil zien tussen AR en VR. De meest eenvoudige vorm van AR vinden we bij de Google Glass. Een compacte en lichte bril dat een klein venstertje in de rechterbovenhoek van je blikveld projecteert waarin informatie getoond kan worden. De Hololens gaat een stap verder; een grotere bril waarbij je kijkt door speciale glazen (en de wereld om je heen, net als bij Google Glass nog gewoon ziet). De bril kan op de binnenkant van die glazen afbeeldingen projecten. Informatie uit sensoren in de bril kan ervoor zorgen dat de objecten die je ziet ‘vast’ lijken te zitten in de wereld; de bril weet waar je bent, waar je naar kijkt en hoe je je beweegt. Je kan objecten neerzetten, er omheen lopen, ze vastpakken en verplaatsen en nog veel meer. Bij de laatste paar brillen; HTC Vive, Oculus Rift en Gear VR is de onderdompeling compleet. De bril ontneemt alle zicht en produceert een compleet virtuele omgeving. Ook deze brillen ‘weten’ door inen externe sensoren waar je bent en waarnaar je kijkt. De HTC Vive is daarbij de meest geavanceerde; door extra sensoren in de ruimte om je heen te plaatsen kan de computer bijzonder nauwkeurig reconstrueren waar je bent en kan je dus rondlopen. Interactie met de virtuele wereld gebeurt met speciale controllers.

Conclusie

Toegenomen rekenkracht zorgt er voor dat het verwerken en analyseren van grote hoeveelheden (3 dimensionele) data binnen bereik ligt. Ontwikkelingen op hardware gebied voeden ontwikkelingen op software gebied en andersom. Of het nu gaat over het spelen van een spel of het leren van een handeling; VR en AR kunnen van onschatbare waarde zijn. Deze thema avond toonde ook aan dat er grote interesse is en dat de mensen die VR/AR ervaren erg onder de indruk zijn. Met name de Vive en de beide Hololens brillen leken wel een attractie, met heuse wachtrijen. Maar naast maatschappelijke relevantie en nuttige toepassingen is VR/AR ook gewoon verschrikkelijk cool.

Bekijk hier de impressiefilm van dit event. Wil je meer weten? Neem dan contact op met Arjan Loermans.