ORDINA BLOGT

In gesprek met… Developer/ Digital Analyst Paul Ladru

  • 10 mei 2018

In gesprek met… Developer/ Digital Analyst Paul Ladru

Paul Ladru maakt als Developer en Digital Analyst deel uit van het Optimization Team van een internationaal opererend elektronicaconcern. Dit Optimization Team onderzoekt wat er in consumenten en bezoekers van de website omgaat en zet deze kennis om in een nog betere user experience.

Paul, hoe zou je jouw functie omschrijven?
“Eigenlijk bestaat mijn functie uit twee delen. Als developer ontwikkel ik onder andere prototypes en A/B tests. Daarnaast voer ik analyses uit aan de hand van webanalytics data, omdat er behoefte is aan een stukje ondersteuning van de optimization experts binnen het team.”

Werk je op een vaste locatie?
“Op maandag en donderdag werk ik in Amsterdam. Gezien de reistijd vanuit Heerlen zijn dat best lange dagen. Ik plan dan zoveel mogelijk (team)meetings en werkzaamheden in waarbij overleg noodzakelijk is. Op de overige dagen werk ik vanuit huis.” 

Jouw team werkt Agile in sprints. Hoe gaat dat precies in z’n werk?
“Ik werk samen met een teamlead, twee optimization experts en een designer/developer in een team. De eerste maandag van een nieuwe sprint hebben we een meeting waarin we bepalen wat we gaan doen, waarbij onze teamlead de prioriteiten bepaalt. Van daaruit pakt iedereen z’n eigen taken op. Elke sprint duurt 3 weken. Gedurende de sprint houden we elkaar in een backlog op de hoogte van de voortgang en aanvragen.”

Waar haal je binnen je functie de meeste voldoening uit?
“Het mooiste vind ik dat je de impact kunt zien van de dingen die je doet. Ik krijg -samen met het team- direct feedback op wat werkt en wat niet. Stel, ik bouw een test die tijdelijk op een site komt te staan. Als deze naar verwachting werkt dan wordt- ie direct doorontwikkeld en live gezet binnen een website of app. Werkt het niet, dan eindigt het daar. Je weet dus direct of iets succesvol is of niet. Wat ik bouw is ook iedere keer weer anders, waardoor het ontzettend divers en uitdagend blijft.”

Kun je een voorbeeld geven van een optimalisatie waar je trots op bent?
“Wat ik erg leuk vond was om voor Customer Support te onderzoeken of we consumenten konden helpen bij het makkelijker vinden van het juiste productnummer van hun producten, bijvoorbeeld een air fryer, een tandenborstel of een scheerapparaat.”

“Uiteindelijk zijn we tot een schematische tekening gekomen van het product met daarop een indicatie van waar het productnummer te vinden is. Ik heb een prototype ontwikkeld om de oplossing voor te kunnen schotelen aan gebruikers. We hebben dit prototype via een user test getest versus de bestaande oplossing. Hieruit bleek dat met dit nieuwe ontwerp de verwarring met betrekking tot het vinden van het productnummer inderdaad werd verholpen. Deze oplossing is vervolgens door het development team ontwikkeld om alle producten te ondersteunen en geïmplementeerd op de website.”

“Behalve aan dit soort vragen werken we ook aan zogenaamde marketing lab accelerators waarbij je een dienst direct geoptimaliseerd in de markt zet. Ook dat zijn interessante dingen om aan te werken.”

Hoe onderhoud je contact met je collega’s binnen Ordina?
“Ik probeer iedere maand aanwezig te zijn bij de teammeeting van de BU Digital Marketing in Nieuwegein waar ik de andere teamleden ontmoet. Daarnaast hebben we iedere week een update call via Skype en tracken we onze acties via een Trello bord. Dat laatste is nog vrij nieuw, maar werkt tot nu toe prima. Zo blijf je op de hoogte van elkaars voortgang en kunnen vragen en verzoeken bespreken. Verder volg ik trainingen die gegeven worden via de Ordina Academy om mijn kennis te verdiepen of te verbreden.”

Tot slot: wat maakt dit zo’n mooi bedrijf om voor te werken?
“Het is een internationaal bedrijf, dus als afdeling schakelen we met collega’s uit zo’n 50 landen waarin we tests uitvoeren om user experience van onze bezoekers wereldwijd te verbeteren. Dat is gaaf. Maar ook intern heb ik met allerlei stakeholders te maken. Zo heeft ieder onderdeel van een website een andere product owner. De schaalgrootte maakt het leuk: bij een kleiner bedrijf is dit niet aan de orde.” 

Wil je meer weten over het vakgebied digital marketing bij Ordina, neem dan eens een kijkje op onze eigen vakgebied pagina.